Her i Tyrkia deler vi med hverandre, en stor kontrast til hva jeg er vandt med i Norge + Oppskrift + Bilder

I løpet av mitt lange liv, har jeg ALDRI opplevd at naboer kommer og gir meg mat. I Norge vet man knapt nok hvem sine nærmeste naboer er, som oftest så vet vi det faktisk ikke. Det er ikke vanlig engang å hilse på hverandre, om man møtes i oppgangen.

Eneste gangene jeg har opplevd å vite hvem min nabo er, er de gangene jeg har hatt naboer som ikke er etnisk norske. Da har jeg kommunisert, og da har vi gitt måltider til hverandre….

Her i Tyrkia hvor jeg har leid privat, har jeg alltid fått god kontakt med mine tyrkiske naboer. Holdt kontakten etter flytting, har vi også gjort. 

Og dette siste stedet som jeg nå har bodd i 1,5 år, har jeg en utrolig god kontakt med mine naboer. Det er ikke sånn at vi flyr ned dørene til hverandre, for det hadde jeg ikke orket overhodet. Men møtes vi i oppgangen, er det alltid at vi stopper og spør hvordan vi har det. Uansett alder, fra barn til voksen, alle er sånn. Hadde sett utrolig rart ut om vi bare hadde gått rett forbi hverandre uten å kommunisere, noe som er vanlig i Norge….ingen ser på deg engang.

Jeg er også heldig å bo i bygning som også de jeg leier av bor, noe som for meg betyr mye. Jeg føler meg så trygg her, alle naboene passer på meg som om jeg var i familie med de.

Og vi deler mat med hverandre, jeg gir og jeg får. I går fikk jeg middag av min nærmeste nabo, ei koselig gammel dame som kom på døren min med mat. Og i dag så laget jeg middag, og gikk til henne med. Å se de blir så glade, gjør meg også utrolig glad….blir så rolig og glad i hjertet mitt ved å glede andre.

I dag laget jeg en slags kylling-gryte og ris :

Gryten…

  • Paprika
  • Løk
  • Erter
  • Gullerøtter
  • Brokkoli
  • 3 stk Buljong-terninger
  • 1liter vann
  • Ca 1 dl olje
  • Kylling-«avskjær»

Putter absolutt alt i en ildfast rund stor form. Setter det i ovnen på 200 grader i ca 2 timer, skrur opp gradene til ca 230 i ca 15 minutter. Hver ovn er forskjellig, så du må følge med.

Risen…

  • Ca 1 liter vann
  • Ca 2 dl Bulgur-ris
  • 1 buljong-terning
  • 1 stor tomat
  • Krydder er Cilli
  • Olje

Kok opp vannet med buljong og olje, ha i risen. Kok den ca 10 minuttet, ha i tomatene og kok til den er ferdig.

Håper det smaker !

——————————————

Send gjerne mail: [email protected]

Ønsker du varsel når jeg poster innlegg eller går LIVE, «lik» Facebook-siden HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg