Smarte tips til opptil 5-6 utenlandsferier i året

Da ble det jammen meg et innlegg til i dag, ikke vært haha !!

I dette innlegget skal jeg komme med litt forskjellige tips, tips til hvordan gjøre ferien så billig som mulig. Men samtidig så mangler man ingenting på ferien, man lever ikke “fra hånd til munn” liksom….man mangler ikke noe.

FLERE FERIER I ÅRET

Nå er det mange som kun har mulighet til å reise på ferie til utlandet kun 1 gang per år, nettopp fordi de som oftes kjøper seg pakkereiser. Har man fridager/ferier flere ganger i året og har lyst til å reise på mer enn en reise per år så har jeg bra tips å komme med. Så lenge jeg fulgte mine egne tips på dette, kunne jeg faktisk reise opptil 6 ganger i året til utlandet. De fleste har 4 uker ferie året, så hvorfor ikke gjøre det til 4 utenlandsturer…. Jeg selv har reist med min sønn siden han var 4 mnd gammel, og jeg juger ikke om jeg sier han var på sikkert 50 utenlandsturer frem til han var 19 år. Jeg har aldri vært rik, og har kun hatt min lønn å reise for etter jeg begynte å reise med han alene. Men dette har gått veldig fint, nettopp fordi jeg har vært “lur” med bestillingene.

I og med jeg aldri reiser på charterturer, så har jeg reist med rutefly, noe som igjen betyr at jeg har kunnet kjøpe èn vei nå og èn vei da. Håper dere skjønner, det var sjelden jeg kjøpte tur/retur med engang fordi det ble for dyrt på kun en lønning. Så èn måned kjøpte jeg nedover-turen, neste måned kjøpte jeg returen….og i begge disse månedene la jeg av litt penger til lommepenger til oss. Og en annen måned til hotellet. Nå elsker jeg å reise, så dette gjorde jeg hver eneste gang jeg planla en reise. Og å planlegge gjorde jeg omtrent hver måned. Men det er slik man får til å reise mye om man ønsker.

Og et annet viktig tips, er at man må være fleksibel med tanke på at man ikke behøver direkte-fly. Jeg selv har på det værste reist via 4 flyplasser før jeg nådde min destinasjon, men hva så. Jeg vil heller det for å få reist mye….

FLYBILETTER

Jeg anbefaler som skrevet absolutt IKKE charterturer, som er en pakkereise. Fordyrer så utrolig mye, har jeg erfart i løpet av mine 30 år som alenereisende etter jeg ble voksen. Så jeg bestiller kun flybilletter, og kun èn vei av gangen. Nå skal jeg tipse om hvilke fly jeg pleier å bruke. 

  •  Norwegian ( til Europa og Thailand )
  •  Pegasus
  •  TUI ( fra England )
  •  Jet2 ( fra England )
  •  Turkish Airlines ( men her lønner det seg å bestille tur/retur med engang)
  •  Sun Express
  •  Thai Airways ( til Thailand )

HOTELL/LEILIGHET

Jeg har alltid brukt booking.com da jeg bestiller hotell eller leilighet. Og denne har jeg brukt i sikkert 20 år, uten noen form for problem som har oppstått. Denne siden er også et sted man bruker om man er på budsjett, fordi da man bestiller her så betaler man ingenting før man ankommer destinasjonen. Og det har to positive sider ved seg… Den ene er at da har man god tid å spare opp til man skal betale oppholdet, og den andre er at da har man mulighet til å trekke seg fra hele bestillingen om man ankommer destinasjonen og ikke liker hva man ser der og da. 

Et annet tips for oss som liker å spare litt, er at man bestiller seg leilighet. Ja jeg vet det er hyggelig å gå UT å spise da man er på ferie, men igjen….hva gjør man ikke for å få mulighet til å reise mange ganger i året. Så om man velger leilighet, lager man noen måltider der. Syns det er utrolig koselig jeg å lage frokost eller middag eller lunsj til oss, eller også noen ganger lager jeg alle måltider inne. Men dette bestemmer man selv, jeg også spiser ute en del selvfølgelig. 

TRANSFER TIL HOTELLET

Mange foretrekker både VIP og Taxi fra flyplassen til hotellet, og ja jeg har også gjort det.  Men tenker jeg da, er det verdt å betale ratt 500,- for èn vei, når man kan ta buss for kanskje 50 ? For meg spiller det ingen rolle om jeg tar buss, for de er så moderne så man merker omtrent ikke forskjell. 

Er dere ikke kjent på stedet dere ankommer til med fly, så bruk Google og søk dere frem til billigste måte man kommer seg fra flyplassen. I Tyrkia tar jeg kun flybussen, og det koster meg kun 17 lira( ca 25,-)……i motsetning til VIP eller Taxi som koster meg ca 500,-. Da sparer jeg gladelig de 475,- kronene altså, da har man kjapt spart inn 2,5 døgn ( 5 døgn om man tar dette tur/retur….som nesten igjen blir ei hel uke haha) på hotell 😉 Om man ikke skal ha 20-stjernes hotell da…..

MAT/DRIKKE

Om man skal lage seg mat i sin leilighet, kjøper man det i dagligvarebutikker. Og det er det overalt i verden, og mye billigere enn i Norge. 

Har man hotell, så får man jo ikke laget noe selv…..og da blir det dyrt med absolutt alle måltider på restaurant. Og da skjønner jeg folk som ikke har mulighet til å reise mer enn èn gang per år. 

UTFLUKTER

ALDRI bestill dette via deres flyselskap eller lignende, dette er så enkelt å Google seg frem til selv om hva dere kan finne på deres destinasjon. MYE billigere å ta en buss dit dere vil, istedenfor organisert via reiseselskap. Eneste man da mangler, er eventuelt en guide. Men det trenger man da virkelig ikke, man klarer å se å finne ut av ting på egenhånd. Når jeg klarer dette, klarer dere det også 😉 

————————————————————————————————

Nå er det vel noen lesere som tenker at jeg lever fra hånd til munn, og går glipp av mye når jeg er på ferie. Men der tar dere skammelig feil hvertfall. Vi har opplevd alt hva går an å oppleve på turer, for i og med vi bruker offentlig transportmidler så koster det “ingenting”. Og vi bruker også bena, og det er jo gratis 😉 Og noe spiser vi i leiligheten, og noe spiser vi på restaurant. Ingenting vi savner i det hele tatt, og alle våre reiser er godt bevarte minner !

 

Send meg gjerne mail : [email protected]

Facebook HER

Instagram : story_of_my_life3148

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg