Utrolige sparetips jeg har lært av å bo i Tyrkia, kan spare tusenvis av kroner…

Hei fine følgere, håper dere har det bra om dagen !!

Jeg har aldri vært noe «spare-menneske» i det hele tatt. Har det vært rester etter middagen, har den gått som oftest i søpla. Ikke fordi jeg er rik, men fordi jeg rett og slett ikke får lyst på samme maten oppvarmet 2 ganger. Veldig sløsende, ser jeg nå….ikke minst egentlig skammende, når man tenker på alle de som lever på sultegrensa !

Etter jeg har vært mye i Tyrkia over lengre perioder, har jeg fått mer og mer venner her. Hele familier som jeg omgås, faktisk veldig nære relasjoner. Og når man kommer nære mennesker, så ser man jo hvordan de lever også i hverdagen. Det er slik jeg har snappet opp forskjellige ting, som jeg har senere har begynt å gjøre selv. Utrolig interessant å se hvor mye jeg har lært av tyrkerne, nesten så jeg føler jeg er mer tyrkisk enn norsk faktisk. Både når det kommer til sparing, levesett og språk. Tar meg faktisk i det flere ganger per dag, at til og med tankegangen min har blitt annerledes. I og med jeg snakker språket, så blir det til at jeg tenker det tyrkiske språket hver eneste dag. Skulle tro det var mitt primær-språk, for norsk tenker jeg veldig sjelden nå. Glemmer mange norske ord da jeg snakker med norske folk også. Må spørre hva det er på norsk, for enten tenker jeg tyrkisk eller så tenker jeg engelsk. Er jo de språkene jeg snakker til daglig, så er jo ikke noe rart. Snakker tyrkisk med venner her, og engelsk på FaceTime med engelske venner….

Til overskriften….

TE-POSER

Dette er vel kanskje det merkeligste tipset hahaha !!!

Når jeg lager meg te, med teposer. Da har alltid jeg kun brukt de en gang, for så å hive den. Og ta en ny neste gang jeg skal ga meg te. Og dette gjorde jeg en gang jeg hadde en tyrkisk kompis på besøk, jeg laget te og kastet teposen med en gang. «Hva gjør du«, sa han. «Jeg kastet den«, sa jeg. «Men herregud det behøver du da ikke, de kan da brukes om igjen gjerne ganger», sa han. Så forklarte han meg, at etter hver gang du har brukt en tepose så bare legger du den oppi en tom kopp eller lignende. Og neste gang du skal lage te, så er selvfølgelig den gamle teposen tørr. Da putter du bare teposen oppi det varme vannet, og vips så blir det ny hid te av den gamle teposen du hadde brukt en gang før. 

Må innrømme at dette hørtes «æsj» ut, bruke den samme teposen flere ganger….og over flere dager, hørtes ikke fristende ut. Men ok dette skal jeg teste tenkte jeg. Og så gjorde jeg, brukte den samme hele 5 ganger før jeg da kastet den. Alle gangene ble min te like god som om det var en ny tepose jeg hadde brukt. Men etter 5 ganger, følte jeg at jeg med god samvittighet kunne endelig kaste den. Men hvem vet, kanskje man kunne brukt den ennå noen ganger ? Hahaha aner ikke, og ikke skal jeg teste det heller. Syns det er nok å bruke den så mange ganger.

Min spray-flaske som jeg bare fyller opp med forskjellig skyllemiddel…

GOD-LUKT I HUSET

I Norge kjøpte jeg alltid spesielle flasker med godlukt til huset, som jeg sprayet på badet og i resten av huset. Og de er da jammen meg ikke billige heller. Man får også kjøpt disse her i Tyrkia, noe jeg gjorde i begynnelsen. Men etterhvert lærte jeg av en tyrkisk dame, at å kjøpe de dyre flaskene var bare tull. Istedenfor så sa hun at jeg skulle få tak i en tom sprayflaske. Og når man har det, tar man i ca 1 dl med skyllemiddel(til klær), og resten fylles opp med vann. Rister den, og vips så har du godlukt for hele huset nesten gratis. Spray det på gardiner, sofa, seng, ytterklærne i gangen, duker og ja absolutt alt kan du sprute på. Lover deg, lukten holder hele dagen. Sånn gjør jeg nå ca annenhver dag, det holder og det lukter alltid rent inne og av yttertøy i gangen.

MAT

Hver gang jeg har igjen etter et måltid, jeg tenker at om jeg ikke vil spise resten samme dag så putt det i fryseren. Det er så utrolig enkelt å bare ta det ut å la det tine, for så å putte alt i en større form. Sett så på stekeovnen på svak varme. Det skal jo ikke stekes, da det allerede er ferdig mat. Derfor kun svak varme så det blir gjennomvarmet, pass på å snu maten innimellom. Tenk, nå har du et «gratis»-måltid faktisk, fordi du ikke kastet et fult brukbar måltid.

Håper dere likte mine tips, kommer til å poste ennå flere tips. Men dette var nok for idag, ellers blir det kjedelig å lese…

Har dere noen gode tips ?

—————————————

Send gjerne mail: [email protected]

Ønsker du varsel når jeg poster innlegg, «lik» Facebook-siden min HER

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg