VDEO – DOLMA , En tyrkisk rett + Oppskrift + Bilder…

I dag er dagen da jeg har kjøkken-tjeneste hahaha !!

Enkelte dager syns jeg det er så gøy å prøve ut nye retter, så i dag er det en av de dagene. Denne retten jeg idag har laget, har visst flere navn sier den tyrkiske naboen min. Ikke vet jeg… Men jeg har alltid kalt denne retten for «Dolma», men noen kaller den også for «Sarma». Sarma forbinder jeg med en annen rett faktisk, og den retten skal jeg lage i morgen tenkte jeg. Om jeg får tid, for i morgen er portforbudet ferdig, så da har jeg endel jeg nå gjøre på diverse kontorer. 

(Nå tar jeg utgangspunkt i mine antall paprika)

DOLMA

  • 6 paprika
  • Ris (1 ss til hver paprika)
  • Kruspersille
  • Mint
  • Tomatpure
  • Pepper
  • Salt
  • Buljong-terning
  • 3 as Olje
  • 1 stor tomat
  • Løk

Kok risen, tilsett 1 buljong-terning. Putt kruspersille, mint, tomatpuré, pepper, salt, olje, tomat i en bolle Og tilsett risen. Bland alt sammen. 

Skjær av toppen på paprika, og ta ut steiner. Fyll så i ingrediensene du blandet sammen. På toppen av paprika, putter du enden av tomat for å lukke paprikaen på en måte. Sett alle paprikaene oppi en kjele. Start og lage «sausen».

Saus…vann, buljong-terning, chilliflak og olje.

Saus….

  • Ca. 2,5 dl vann
  • 1 buljong-terning
  • Chilliflak
  • 2 ss olje

Denne sausen heller du oppi kjelen du satte paprikaen i. Sett på lokk, og la det små-koke på svak varme til de er ferdige. Du ser når de er ferdige utifra utseende.

Her er det ferdige resultatet….

——————————————
Ønsker du varsel når jeg poster innlegg eller går LIVE, «Lik» Facebook-siden HER

Send gjerne mail: [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg