Barn + alkohol = USANT

Hei og god andre søndag i advent <3 

Dagen går så fort at jeg rekker nesten ikke henge med jeg, er så mye jeg skulle gjort men dagene flyr i fra meg. Jobber gjør jeg jo ikke, men allikevel så syns jeg ikke at jeg får gjort unna noe av planene jeg hadde. Normalt på denne tiden hadde huset vært julepyntet, men det før det…..før da alt føltes annerledes og bedre. Men bare det blir gjort før jul, så får det holde.

Tilbake til overskriften…..

Julen er en høytid som det dessverre drikkes altfor mye alkohol, i barnas nærvær. Mange foreldre forbinder alkohol med kos, og jeg hører rett som det er voksne folk sier “man må jo få nyte et glass med akevitt og øl da det er jul” eller “barna har bare godt av å se at voksne kan drikke uten å bli annerledes/full”. Ja når jeg hører folk si disse setningene, eller andre lignende……da kjenner jeg sinne koker i meg. For er du virkelig så naiv å dum at du tror du ikke forandrer deg etter kun litt alkohol ??!!

ALLE forandrer seg da de drikker, meg selv inkludert. Man blir høylytt, ikke minst. Noen må til og med gå å legge seg pga for mye alkohol inntatt. Hvor koselig tror du barna syns dette er ? Barn blir engstelige av at foreldre forandrer oppførsel, og en fin julekveld kan fort bli til et mareritt. Noen blir jo også voldelige da de drikker, eller kranglete som mange blir. Derfor er det viktig at vi andre voksne tar grep om vi ser det blir drukket for mye. Men egentlig lurer jeg på hvorfor man i det hele tatt behøver alkohol for å kose seg ? Hvorfor ikke la julen være uten alkohol ? 

I alle år hvor min sønn har vært sammen med meg på julaften, har det aldri blitt drukket en dråpe alkohol. For meg så handler julen om kjærlighet, ro og hygge. Alkohol tenker jeg aldri på, fordi den hører ikke hjemme med barn til stede. Ikke i mitt hus, og jeg skulle rett og slett ønske det ble forbud om å drikke rundt barna……ikke kun i julen, men faktisk hele året. Ja nå er det sikkert mange jeg erter på meg med dette, men dette er min mening……og jaggu skulle den vært din mening også 😉 

Fordi om du tror du ikke forandrer deg etter kun litt alkohol, så gjør du det. Og barna merker fort om det er forandring på oss voksne, men de som er påvirket av alkohol tror de oppfører seg fint.

Er man sammen med barn, er det viktig at man kan dekke barns behov for trygghet. Si for eksempel at det blir akutt sykdom, som tilsier at man må kjøre til legevakt/sykehus……hvem skal kjøre om alle er påvirket ??

Vil også fortelle at jeg faktisk var hele 24 år før jeg så min mamma drikke alkohol. Ikke at jeg ikke trodde hun drakk, for det viste jeg at hun gjorde. Men hun drakk aldri i mitt nærvær, og det respekterer jeg så uinderlig høyt den dag i dag. Mamma viste meg stor kjærlighet ved at hun brydde seg så mye om meg at hun valgte å ikke drikke i mitt nærvær. Hun var en mamma med stor “M” <3 

Viktig at man tenker seg godt om, før man inntar alkohol. Spør deg selv om dette er nødvendig, og jeg er sikker på at svaret da er NEI. For man trenger så absolutt ikke alkohol da man er sammen med barn !!

Hva syns du om å drikke alkohol i barns nærvær ?

 

Om du vil kan du sende meg mail : [email protected]

Ønsker du å få varsel når jeg poster innlegg, kan du følge meg på Facebook HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg