Du kan gå til Saglik Hoca , om du trenger en resept i Tyrkia

Hei !

 

Da man er på reise utenfor Norge, er det så viktig at man har med seg nok om man bruker faste medisiner. Men noen ganger kan man allikevel ha tatt med seg for lite. 

Da jeg var i Tyrkia nå siste gangen, var jeg så sikker på at jeg hadde tatt med meg nok. Jeg bruker blodtrykksmedisin, kun den laveste dose. Men min plan var at jeg kun skulle bli ca 1,5 måned, ikke lengre. Men tiden gikk, og jeg fant ut at jeg ville bli lengre. Men hadde jo ikke med meg nok medisiner, så fikk litt panikk. Men takket være sosiale medier, så finnes det løsninger på veldig mye. Jeg gikk inn på en gruppe for nordmenn i Marmaris/Icmeler, og postet et innlegg der jeg lurte på om noen viste om man kunne få en resept på slik medisin. Takket være en dame ved navn Christel, så fikk jeg så god hjelp <3 

Pga min angst, så er jeg også redd for nye medisiner og virkningen på de. Så jeg liker ikke å bruke andre typer enn de jeg er vandt med. Men jeg gikk til et legesenter som heter ” Sa?l?kl? Hoca “. Gikk til resepsjonen og forklarte hva jeg ville. Der spurte de meg om jeg hadde IKAMET(Oppholdstillatelse uten visum), og det har jeg jo. Etter en stund kom navnet mitt opp på skjermen, og jeg gikk til det rommet det sto jeg skulle gå.

Legen var en eldre super hyggelig kar, som jeg fikk kjemi med engang. Og akkurat den kjemien er viktig for meg, for jeg får lett angstanfall i utrygge situasjoner. Legen spurte meg om jeg hadde navnet på medisinene, og jeg viste da de tomme pakningene. Tok kun 5 minutter, så var resepten skrevet ut. Så enkelt og så greit. Medisinen het ikke akkurat det samme, men navnet var veldig likt på begge typene. Men hjelpestoffene sa han skulle være helt likt, så jeg måtte jo bare stole på dette.

Men i og med jeg er plaget med angstanfall, så bruker jeg å ta en halv tablett med beroligende som får meg til å slappe av og anfallet blir lettere å takle. De hadde jeg også kun få igjen av, så jeg spurte om han kunne skrive ut de også. Men dessverre, slike typer medisin må man gå til sykehuset for å få skrevet ut resept på. Slike skriver ikke denne type lege ut.

Da jeg skulle betale, sa de at dette var gratis for meg med IKAMET. Dette gikk på den tyrkiske helseforsikringen min. Så veldig greit møte med denne legen, null problemer.

Jeg vet det finnes ” Sa?l?kl? Hoca” over alt i Tyrkia, der hvor jeg gikk var det i Marmaris. Men mulig andre vanlige leger også skriver ut slike medisiner, det aner jeg ikke. Men jeg skal hvertfall fortsette å gå til han. Har også vært der i ettertid, og like hyggelig var både han og de i resepsjonen der.

 

Ønsker du å skrive til meg, kan du skrive på mail : [email protected]

Ønsker du å få varsel når nytt innlegg postes, kan du følge meg på Facebook 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg