Sütlaç – Tyrkisk rispudding

Sütlaç er en type tyrkisk rispudding, som man spiser som en dessert som oftest. Jeg digger denne, den kan minne meg om riskrem egentlig. Men allikevel så syns jeg denne er bedre enn riskrem. Den har jo omtrent samme fremgangsmåte også, så hvorfor jeg egentlig liker denne best vet jeg ikke haha. Har jeg en dag mye melk som straks går ut på dato, er jeg ikke i tvil om hva jeg skal bruke den til. 

OPPSKRIFT

1,5 dl grøtris

1 l melk

1 ts vaniljesukker

1 dl sukker

1 dl vann

FREMGANGSMÅTE

Ha risen i en kjele og tilsett vannet, la det koke på svak varme til det er omtrent tomt med vann. Ha i melken og rør rundt hele tiden til det koker, ha så i sukker og vanilje og sett den på veldig svak varme. Vær veldig oppmerksom på at den kan sette seg fast fort, så man må hele tiden røre. Da den har passe tykk konsistens, så heller du den over i ildfaste former. Settes så inn i ovnen på øverste hylle, på 250 grader. Den skal bli gyllen øverst og det går veldig fort pga høy varme, så følg med hele tiden. Da den er ferdig, la den bli avkjølt for så å putte den i kjøleskapet så den blir kald. Noen foretrekker å ha litt kanel på toppen, og da blir det jo veldig som norsk risgrøt. Jeg foretrekker ikke kanel på…..

Afiyet Olsun

Send meg gjenre mail på : [email protected]

Ønsker du varsel når jeg legger ut innlegg, følg meg gjerne på Facebook HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg