Hvordan åpne bankkonto her i Tyrkia – Garanti Bankasi

Her i Tyrkia gjøres aldri noe etter kun EN regel for alle, her gjøres faktisk alt forskjellig. Kommer akkurat an på hvem du møter, på hva som skjer hahaha! Høres sikkert rart ut, men sånn er det faktisk…..

Dagen før portforbudet startet, dro jeg til Garanti Bankasi for å åpne konto. Damen da sa at jeg måtte bytte adresse, for min leiekontrakt og mitt oppholdstillatelse-kort hadde 2 forskjellige adresser. Noe jeg absolutt ikke kunne forstå. For det første, så har jeg hatt samme adresse nå i ca 1,5 år. For det andre, så leverte jo jeg leiekontrakten min til de som avgjør om jeg får oppholdstillatelse eller ikke. Man kommer ikke unna akkurat det, den må leveres. Så da sier det seg jo selv at mitt oppholdstillatelse-kort og min leiekontrakt MÅ være lik. Derfor forsto jeg ikke dette. Men damen var påståelig, og sa jeg måtte gå på immigrasjon og skifte over adressen min. Og dermed kunne jeg ikke motsi dette heller.

Igår gikk jeg på immigrasjon og ba om et ark å fylle ut, fordi jeg skulle bytte adresse. Ok det fikk jeg, og fylte det ut. Ventet en stund, så fikk jeg komme inn. Mannen tastet inn mine opplysninger fra mitt oppholdskort, og jeg la merke til at han kikket frem og tilbake på både kortet og leiekontrakten OG det arket jeg nå hadde fylt ut. Så tittet han på meg og lo, og sa at han skjønte ikke noe nå. For mitt oppholdskort og min leiekontrakt stemte allerede. Så alt var ok med dette. Jeg følte meg både dum og flau, måtte jo tro jeg var rar…. Men men, jeg beklaget og gikk derfra.

I dag gikk jeg til samme bank, men fikk en annen dame. Jeg forklarte henne dette, og hun så rart på meg. Jammen alt stemmer her, sa hun. Ditt oppholdskort og din leiekontrakt har samme adresse. Gudskjelov tenkte jeg da, endelig blir det bankkonto på meg…. Men hva hun første rotet med aner ikke jeg, og det gjorde meg også veldig urolig. For når noe ikke stemmer som har med myndighetene her å gjøre, får jeg katastrofe-tanker så det holder. Så i 3 uker har jeg altså gått og vært helt unødig nervøs, men sånn er det her dere….er bare å innse det haha.

Det jeg trengte for å åpne konto var :

  • Pass
  • Oppholdstillatelse-kortet (Ikamet)
  • Leiekontrakten
  • Skattenummer

Signerte endel digitalt på hennes IPad. Fikk beskjed om at det vil komme en SMS til meg iløpet av 7-10 dager, og da skal jeg komme tilbake å hente mitt Visa-kort. Jeg fikk utdelt en «bok» hvor jeg kan føre opp når jeg setter inn eller tar ut penger. På denne er alt du trenger for å starte å bruke kontoen uten kort, som kundenummer IBAN-nummer etc. Når kortet har kommet, kan jeg begynne å bruke nettbanken også, og det blir bra. Da skal jeg gjøre så det hver måned blir trukket avdrag på min helse-forsikring. Veldig enkelt og greit da jeg først kom til en dame som kunne jobben sin.

—————————————-

Send gjerne mail: [email protected]

Ønsker du varsel når jeg poster innlegg eller går LIVE, «Lik» Facebook-siden HER

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg