Hvordan slippe visum til Tyrkia ?

Hei mine fine lesere !!

I dag våknet jeg opp til at jeg lå på plass nummer 17 på blogglisten for “Miniblogg”, håpet er jo å bli overflyttet til selve blogg.no etter hvert. Men det får komme da det kommer, OM det kommer…. Det viktigste for meg er at min blogg blir både interessant for dere å lese og for at den skal kunne hjelpe andre mennesker til en bedre hverdag for de som sliter både med angst og andre “psykiske” lidelser. Og også at min blogg blir informativ vedrørende Tyrkia. TUSEN TAKK for at dere leser <3 

IKAMET = Oppholdstillatelse

Hvordan slippe visum til Tyrkia ? Nå kommer jeg til å fortelle dere MIN fremgangsmåte, andre kan ha gjort det annerledes. Men uansett hvordan vi har gjort det, så er det man trenger for å få det til akkurat det samme.

Det man trenger er :

  • 8 stk passbilder
  • Kopi av pass
  • Kopi av leiekontrakt på 1 år
  • Kopi av tyrkisk helseforsikring

Om du velger å gjøre hele prosessen online, finner du enkelt siden for det HER

Jeg valgte å la et forsikringsselskap i Marmaris gjøre det for meg, mot et gebyr på 200 lira. Vet folk har samme mulighet andre steder i Tyrkia også, bare å forhøre seg rundt om noen er behjelpelige. Om dere er i Marmaris og ønsker hjel, kan dere skrive til meg på min mail : [email protected] ……så hjelper jeg dere gjerne med å ta dere med til det kontoret som hjelper.

–  Jeg startet med å gå til det kontoret, der hadde solgte de jo også den helseforsikringen vi trenger. De tok kopi av alle dokumenter jeg hadde med meg. Videre skrev de inn alle opplysninger om meg inn på PC, som ble sendt til Mugla der alt vedrørende Ikamet skjer for boende i Marmaris. Etter noen minutter fikk de opp et tidspunkt hvor jeg skulle møte i Mugla. Jeg batle her for mitt Ikamet og for min helseforsikring. Etter dette var jeg ferdig for denne gang på dette kontoret. 

Da tiden for avreise til Mugla kom, gikk jeg tilbake til dette kontoret. De kjørte meg til Mugla, der jeg ble innkalt på et kontor. På dette kontoret tok de fingeravtrykk og spurte meg om diverse spørsmål. Alt dette tok vel kun omtrent 20 minutter. Da de var ferdig ble jeg henvist til et annet kontor i samme bygg, hvor de stemplet mitt ark. Dette arket er svært viktig, så det må ikke mistes. 

Da man er ferdig søkt, KAN man reise ut av Tyrkia. MEN man må ikke være lengre borte/utenfor Tyrkia enn maks 15 dager under søknadsprosessen for Ikamet. Og dette er svært viktig å huske på. 

Behandlingstiden fra du har søkt, til Ikamet er hos deg varierer veldig. For meg tok dette hele 2 måneder, så du må belage deg på at du måtte kunne være i Tyrkia lenge i denne perioden. Da ditt Ikamet er klart, får du en sms på ditt tyrkiske telefonnummer fra PTT (postkontoret). Da er det klart for henting, og du tar med deg ditt ark som du fikk da du søkte Ikamet. Viser arket og du må signere, og da har du ditt Ikamet. Og nå kan du være i Tyrkia så mye du vil iløpet av 1 år. Husk å søk i god tid neste gang, før ditt Ikamet er gått ut.

Dette finnes ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg vet mange sier de må dokumentere innkommende penger du får i måneden. Eller du må vise hva du har i banken. DETTE ER FEIL INFORMASJON PER DAGS DATO. Mulig det var slik før, men ikke nå.

Er det noe mer dere lurer på, send meg gjerne en mail : [email protected]

Ønsker du å få varsel da jeg poster nytt innlegg, følg meg gjerne på Facebook HER

 

Her er mitt IKAMET
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg