Kulturen i Tyrkia er så annerledes enn den norske kulturen..+ Forteller om hva jeg har fått…

God alle fine følgere !

Tyrkia og Norge er så utrolig ulike land, på alle mulige måter. Jeg liker den tyrkiske kulturen veldig godt, og tror og håper jeg har tilpasset meg den rimelig bra også.

Selvfølgelig finnes noe som ikke er så bra i Tyrkia også, men det gjelder i alle land. I alle land er det noe godt og noe mindre bra, sånn  er det bare pga forskjellige kulturer og vaner i hele verden. Men jeg mener vi må lære oss om kulturen der hvor vi velger å leve i livet vårt, vi har ingen rett til å skulle forandre på noe i andre land. 

Det jeg spesielt liker med den tyrkiske kulturen, er at jeg som totalt utlending blir sett på som en av «de». I hvertfall av de jeg omgås av tyrkere. Nå har jeg lært meg språket, så jeg har ingen problem med å kommunisere med alle her. Og jeg syns spesielt det er så gøy og ikke minst interessant å sitte i timevis å snakke med eldre mennesker her, det gir meg utrolig mye. 

Også her hvor jeg leier, er naboene utrolig snille med meg. De tar veldig vare på meg, alle sammen. Idag banket det på døren min, og der stod han jeg leier av. Med seg hadde han en pose med frukt. På tyrkisk sa han disse kalles «Yeni dunya”, oversatt så blir det på norsk «Ny verden». Men denne frukten får vi kjøpt i Norge også, men husker ikke navnet dessverre. Men utrolig koselig å få dette. Inni er det stener, og de har jeg satt i jorden nå. Skal prøve å se om de vokser, jeg elsker jo å drive med slikt. Blir spennende !

Et par timer etterpå banket det på døren igjen, og der stod min nærmeste nabo….en god eldre dame. Hun ville gi meg «borek», får ikke skrevet det på tyrkisk pga bloggen da bare skriver spørsmålstegn der det er tyrkiske bokstaver. Så jeg fikk et fat fult med dette, snille gode Leyla. 

Det er dette jeg mener jeg liker så godt, at her tar alle vare på hverandre….og deler med hverandre. Det er så utrolig koselig, men sånn opplever jeg ikke i Norge. Nordmenn er ikke slik, de vet jo knapt nok hvem deres nabo er. Bortsett fra jeg er heldig med min nabo i Norge, de også gir oss masse forskjellig mat. MEN igjen, de er ikke etniske norske….de er tyrkere og iranere, så der ser dere kulturen følger de. 

Vil skrive mer om hva jeg liker med den tyrkiske kulturen senere….

——————————————

Glem ikke at jeg har «GIVEAWAY» HER

——————————————

Send gjerne mail: [email protected]

Ønsker du varsel når jeg poster innlegg, «lik» Facebook-siden min HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg