Kuzu güveç – Tyrkisk lammegryte

Det finnes så utrolig mange tyrkiske matretter som er utrolig gode, som virkelig har smak i seg. Og ja, det ser veldig vanskelig ut mye av det, men kan love dere at kan jeg lage det så kan du også 😉 

Jeg elsker lammesmak, kan spise lam hver eneste dag om jeg kunne. Spesiell smak som jeg aldri blir lei. Nå skal jeg vise dere en enkel lammegryte…..

……………………………………………………………………………………..

OPPSKRIFT

500 gr lammekjøtt

2 auberginer

olivenolje

2 løk

4 ss tomatpure

Pulbiber

3 tomater

Bladpersille

vann

salt & pepper

hvitløk

FREMGANGSMÅTE

Skrekk auberginene og del den i passe små biter (1×1 cm). bland inn salt og la det stå ca halv time. Legg dette i en ildfast form sammen med 0,5 dl olivennolje. Auberginen skal bli mør, så la den stå i ovnen i ca 30 minutter. Men følg med den så den ikke blir for stekt, veldig viktig. Brun lammekjøttet i panna med litt salt. Fres løken og hvitløken myk. Ha i tomatpure og pulbiber. Legg oppi lammekjøttet og tomatene. Ha i nok vann til det nesten dekker kjøttet, ha i auberginen og la småkoke til kjøttet er slik du vil ha det. Bladpersillen kan drysses på kjøttet helt på slutten.

Som tilbehør kan du ha ris og salat, helt opp til deg.

Afiyet Olsun

 

Send meg gjerne mail : [email protected]

Ønsker du å få varsel da jeg poster innlegg, kan du følge meg på Facebook HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg