Noen dager er ok, andre dager er helt forferdelig…

Hei alle sammen  !!

Noen dager er ok, andre dager er helt forferdelig !! Legg merke til at jeg skriver “ok” og IKKE “gode”…

Gode dager forbinder jeg med glad-het og sorgløs-het, og ingen av de beskriver dessverre mine dager.

Alltid de siste 10 årene så er mine dager vært fylt med angst, sorg, panikk og andre triste følelser.

Sorg pga savnet etter min kjære gode mamma, aldri slutter. Ikke engang lettere blir sorgen, vil vel heller si at den faktisk blir mer og mer intens og vond. “Tiden leger alle sår”, heter det… Men tydeligvis gjelder ikke det for meg dessverre. Første jeg tenker på da jeg våkner, er mamma. Det siste jeg tenker på før jeg sovner, er mamma….

Angst og panikk kan jeg egentlig forklare under ett pga det er vel to av samme følelser… Angsten kommer fordi jeg er redd for alvorlig sykdom, altså det blir en form for “angst for angsten”…..med andre ord, jeg frykter for å få angst. Panikk inneholder et så stort emne, at jeg skal ta det i et eget innlegg faktisk. Men kort fortalt, så får jeg panikk av alt av “vondter”. Som da jeg hadde vondt i høyre kne for en stund siden, da begynte panikken å spre seg og jeg var helt sikker på at jeg hadde blodpropp i beinet. Og ikke minst så trodde jeg at det var kreft…. Eller i oktober da jeg hadde enorme smerter i ene skulder/arm/nakke i ca 6 uker. Ingenting av de sterkeste smertestillende virket, da var jeg 100% sikker på at jeg hadde lungekreft… Skjønner dere hvor slitsomt det egentlig er, å alltid tenke det verste? Det ødelegger humøret, gleden ved livet generelt. Hele meg blir i totalt spenn, og jeg blir utmattet hissig og irritert på alt og alle.

Men det som er, er at på ok dager så KAN det være levelig og jeg KAN tenke rasjonelt. Som at når jeg da tenker tilbake, så ser jeg at absolutt alle mine “vondter” har faktisk blitt bra og jeg kunne ha slappet av med mine katastrofe-tanker. Men dessverre jeg klarer ikke å tenke rasjonelle tanker da jeg er midt oppi dette.

Dessverre så tenker enkelte at det er kun JEG som kan snu mine tanker, for så å bli “bra” og ikke tenke sånn. Men der tar dere veldig feil, men det skal sies at for folk som ikke er plaget sånn selv eller ikke er utdannet på psykisk helse så forstår jeg at dere faktisk kan tenke slik også. For dere har ikke erfaringer med slike diagnoser, ei heller ikke erfart dette selv. Men jeg vil allikevel gi dere et tips, ALDRI be folk med psykiske utfordringer om å skjerpe seg….det er det verste dere kan be oss om. Vi har ikke bedt om å bli som vi har blitt, og vi vil heller ikke være slik plaget. Så om vi kunne bare sluttet å hatt disse vonde tanker, hadde vi selvfølgelig gjort det !!

I neste innlegg vil jeg fortelle om min PTSD-diagnose og hvordan jeg opplever den, og hvordan jeg hanskes med den…

Tenker ta noen innlegg om mine diverse diagnoser etterhvert, håper dere vil like det. Og håper dere vil sende meg en mail om deres erfaringer med de forskjellige diagnoser. Mail : [email protected]

 

#psykiskhelse #ptsd #helse #psykiatri #angst #depresjon

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg