REISEBREV : ISTANBUL – Sultan Ahmet og Ayasofya + Hvordan komme seg fra flyplassen ?

Hei fine lesere !

Uansett hvor mye jeg elsker Tyrkia, så har aldri Istanbul fristet meg å dra til. Hvorfor vet jeg egentlig ikke, men har sett for meg en by som er “mørk” og trist. Men hva visste vel jeg….

Istanbul har 2 flyplasser som vi fra Norge flyr til mest. Det er Istanbul Airport (før Ataturk) og Sabiha Gokcen, jeg vil her fortelle dere om hvordan dere kommer dere lettest til Sultan Ahmet og Ayasofya.

Fra Sabiha Gokcen

Sabiha Gokcen er på den asiatiske delen, utenfor sentrum. Men ikke vanskelig å komme seg dit uansett da. Husk å ta ut tyrkisk lira på flyplassen, som du bruker på diverse transportmidler.

Taxi koster om lag 130 lira og oppover, syns ikke det lønner seg jeg men det er jo opptil hver enkelt.

Buss er det beste syns jeg. Du tar “Havabus” til Kadikøy, koster ca 14 lira, og turen tar ca 1 time. Fra der du går av bussen, går du frem til ferjehavna som heter ?ehir Hatlar?. Denne ferjen tar du til Eminönü, og koster kun 3 lira og tar ca 15 minutter. Herfra tar du en taxi som alltid står og venter da ferjen ankommer, koster deg kun ca 10 lira….avhengig av hvor du skal bo.

Fra Istanbul Airport

Taxi koster om lag 150 lira og oppover.

Buss tar man her også, enkelt og billig. Du tar buss nummer : IST-1 S. Denne koster 18 lira kun, og tar ca 1 time og 50 minutter. Husk å ta ut tyrkiske lira på flyplassen, så du kan betale cash på bussen.

Da vi først er inne på buss, så vil jeg tipse dere om å kjøpe et busskort som dere bruker overalt i Istanbul. Det kan også brukes om bord på ferjer, og det gir en billigere pris,….. av en allerede utrolig pris haha. Man fyller opp kreditt på det så ofte man ønsker. Du kan velge om du allerede ønsker å kjøpe et slikt kort på flyplassen da du ankommer, eller om du kjøper det rundt om i Istanbul i små butikker. Kortet heter “Istanbulkart”, alle forstår da du sier det. 

————————————————-

I 2017 spurte en tyrkisk kamerat meg, om jeg ville være med til Istanbul og besøke flere landsbyer. Må si at det fristet meget lite, men jeg hadde jo mulighet så hvorfor ikke. Vi besøkte mange landsbyer, men i dag vil jeg gi dere informasjon om Sultan Ahmet og Ayasofya. De andre stedene vil jeg fortelle dere om i et annet innlegg senere.

Til høyre ser dere vår hotell som vi liker veldig godt, dit går også neste turen til Istanbul. Helt ok hotell, med blide ansatte. Maten vet jeg ikke noe om, da vi valgte å spise ute isteden. Billig og bra hotell, gangavstand til det meste. Og om man skulle lengre enn selve sentrum, tar man trikken eller ferjen. Enkelt og greit.

Noen hundre meter fra hotellet har vi en kjent bru, som heter Galata. Altså dere, det er en magisk atmosfære å sitte på en restaurant under den bruen. Og imens man sitter å spiser, kan man se det står fiskere oppå brua og fisker. Vi ser fiskestanga men ikke menneskene, og noen ganger ser vi de får fisk og drar den opp. Vanskelig å forklare, men dere ser fra bilde over her hva jeg mener.

Det finnes masse fint å se på i Istanbul, Sultan Ahmet som jeg viser dere nå har enormt mye å by på. 

De har blant annet “Blue Mosque”, som er verdt å ta en titt inni. De finnes guidede turer på ca 1 time og koster ca 40 lira.

“Basilika cistern” er et gigantisk underjordisk cisterne. Du kan også mate en gigantisk fisk som svømmer under dine føtter. Koster ca 40 lira og du kan gå rundt der nede så lenge du ønsker.

Det finnes masse mer der som du kan gå og utforske om du drar dit, noe jeg anbefaler på det sterkeste.

Neste gang jeg skal skrive reisebrev, blir det fra annen landsby i Istanbul…..håper dere liker det og finner det interessant.

GOD TUR 

 

Om du vil skrive til meg, kan du sende mail til : [email protected]

Ønsker du å få varsel når jeg poster et innlegg, kan du følge meg på Facebook HER

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg