Tips til hvilke app’r du trenger i Tyrkia

God morgen fine følgere !

Det er mange nyttige app‘r å bruke her i Tyrkia, så tenkte å vise dere hvem jeg bruker. Er du her kun på ferie par uker i året, er det ingen av disse som passer for deg. Men noen av kan du laste ned om du er her litt lengre enn en normal ferie, og om du har tyrkisk sim-kort.

YEMEKSEPETI

Denne app’n elsker jeg rett og slett, den bruker jeg kjempemye. Dette er en app der du kan bestille deg mat og få det hjemsendt, finnes mange forskjellige restauranter å velge mellom. Du skriver ditt område, og restauranter fra ditt område kommer opp.

Hvordan du vil betale, velger du selv. Enten cash eller med kort, da de kommer med maten. De tar også norske kort….

TRENDYOL

Denne har jeg brukt noen ganger, veldig fornøyd. Vil egentlig si at den er som EBay, med forskjellige butikker som selger varer. Tok bare 3 dager fra bestilling til varene kom på døren.

Betalingen her gjøres ved bestillingen, så ingen betaling ved døra.

HEPSIBURADA

Denne har det samme prinsippet som «Trendyol».

MIGROS SANALMARKET

Denne er jeg også veldig glad i, her kan man også bestille stort sett alt men dette er fra EN butikk. Jeg bruker den til matvare-handel, og er veldig fornøyd. 

Betalingen her er kort, på døren når de kommer med varene dine. Vil tipse dere om å se over varene da de kommer før betaling, så du er sikker på at alt er med og at frukt/grønt er av god kvalitet.

E-DEVLET

Denne app’n kaller jeg for «app’n fra tyrkiske myndigheter». Denne er kun for tyrkiske statsborgere og oss med oppholdstillatelse, ikke for turister.

For å få tilgang, må du gå på PTT(Postkontor) og ha med deg oppholdskortet ditt og betale ca 3 lira. Da får du passord tildelt, som du senere bytter til ditt eget.

Her finner du din adresse, din politi-attest, du kan betale din skatt, få HES-kode og mange flere muligheter. Veldig oversiktlig og enkelt å finne ut av.

E-NABIZ

Dette er en helse-portal, og kun tilgjengelig for tyrkiske statsborgere og oss med oppholdstillatelse. Passordet er det samme som du bruker på E-Devlet.

Her kan du finne all informasjon om dine resepter på medisin, om dine legetimer og alt hva leger har skrevet om deg. 

Du kan selv fylle inn vekt, allergier etc.

Du kan bestille legetimer her.

GRATIS

Dette er en god app når det gjelder makeup, såpe, kremer etc. De har veldig gode tilbud innimellom, opptil 70% har jeg fått der med denne.

Du kan bestille på nett, og de leverer på døra. Betaling med kort.

WATSONS

Samme som app’n «Gratis».

CARREFOUR

Samme som app’n «Migros Sanalmarket».

——————————————

Det er disse app’ne jeg bruker, vet det finnes flere som feks «Hayat eve sigar» som er en sporingsapp i likhet med «Smittestopp» i Norge. Men jeg velger å kun bruke de jeg delte med dere.

—————————————-

Send gjerne mail: [email protected]

Ønsker du varsel når jeg poster innlegg eller går LIVE, «lik» Facebook-siden HER

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg